Chiang Mai, de roos van het noorden! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jos Lennips Tessa Kompagne - WaarBenJij.nu Chiang Mai, de roos van het noorden! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jos Lennips Tessa Kompagne - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, de roos van het noorden!

Door: Tessa en Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos Lennips

26 Januari 2016 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai, de roos van het noorden!
Dit verhaal wordt geschreven vanuit het noorden van Thailand, in de tweede stad van het land (na Bangkok), Chiang Mai. Hier verblijven we maar liefst 9 dagen, de verhalen van Chiang Mai beginnen toch nog even kort in Bangkok.
Vanaf het eiland Koh Chang waren we teruggereisd naar Bangkok, alwaar we één nacht doorbrachten om de volgende avond richting Chiang Mai te vertrekken. In de middag voor vertrek, de middag van 21 januari, bezochten we ‘Wat Pho’, een groot tempelcomplex met onder andere één van de grootste liggende Boeddha’s ter wereld. Het was een schier onmogelijke taak om dit gigantische beeld in zijn geheel op de foto te krijgen, het is dan ook net niet gelukt.
De rest van onze laatste middag in Bangkok hebben we vrij relaxed doorgebracht, het was wachten op het moment dat we met de nachttrein richting Chiang Mai zouden vertrekken. Die nachttrein was al een hele belevenis op zich. De hele coupé was omgebouwd tot stapelbedden met redelijk beperkte ruimte voor ons lange westerlingen. Tessa had de bovenste etage, met gordels die moesten voorkomen dat ze ’s nachts uit bed zou vallen, en Jos sliep onder. We hadden ons ingesteld op een nacht met niet al te veel slaap, maar dat viel, wonder boven wonder, reuze mee. Ondanks het gedender van de trein over de rails (Guus Meeuwis’ Kedeng Kedeng was er niets bij) zijn we redelijk goed weggedommeld. En terwijl wij sliepen, jawel, vlogen kilometers spoor onder ons door en kwamen we na een reis van 14 uren, die voorbij leken te vliegen, net na het middaguur vrij frisjes aan in Chiang Mai.
In Chiang Mai was het op dat moment goed dooi met temperaturen van boven de 35 graden, en toen de avond viel, nadat we gesetteld waren in ons hostel en onze directe omgeving hadden verkend, bleek het ook nog eens te stikken van de muggen hier. Net als Jos houden ook de muggen heel erg van Tessa en is het anti-muggenspul bijna niet aan te slepen.
Voor vrijdag 22 januari hadden we een scooter gehuurd. We wilden vandaag verschillende tempels die wat verder buiten de stad liggen bezoeken. De eerste halte was de ‘Wat Umong’, een tempel die verstopt ligt in het bos. En goed verstopt dat was die zeker, we hebben behoorlijk vaak de weg moeten vragen alvorens we hem wisten te vinden, maar wat wil je ook als je op goed geluk en zonder (goede) kaart op weg gaat. Na een korte stop bij een kleine waterval, de ‘Huay Kaew’, gingen we verder op weg naar tempel nummer 2, de ‘Wat Prathat Doi Suthep’ tempel. Deze tempel ligt op een van de bergen die Chiang Mai omgeven, en vanaf daar hadden we dan ook een mooi uitzicht over de stad waar jammer genoeg een smoglaag boven hing. Op de terugweg stopten we bij waterval nummer 2, de ‘Mon Tha Than’, en hoewel er bij deze waterval meer water stroomde dan bij nummer 1, besloten wij onze jungleklimtocht voorbij de waterval toch maar voortijdig af te breken omdat wij wél zonder water kwamen te zitten en het bloedje heet was. Overigens kwamen we bij deze waterval ook het jongere broertje van Pumbaa tegen, althans dat denken we, Tessa heeft ’t hem gevraagd maar hij gaf geen antwoord.
Zaterdag 23 januari stond een activiteit op het programma waar we vooraf aan onze reis al heel erg naar uitkeken: Ziplinen door de jungle! En achteraf bezien maakte het de hooggespannen verwachtingen meer dan waar, wat was dat ongelooflijk vet! Nu hebben we ongeveer een idee hoe Tarzan zich voelt wanneer die van boom naar boom slingert. De langste afstand van boom tot boom was maar liefst 280 meter, en de hoogste vrije val die we (gezekerd aan een touw) hebben gemaakt was 40 meter. De zeer grappige Thaise instructeurs maakten toen kennis met onze Tessa, nu ook wel bekend als de gillende keukenmeid.
Op de zaterdagavond liepen we over een wekelijkse markt met de toepasselijke naam de ‘Saturday Walking Market’. Van lopen kwam trouwens niet veel meer terecht op een gegeven moment, het was meer schuifelen, zo druk dat het was. Onderweg kwamen we langs een ‘zilveren’ tempel, de ‘Wat Sri Suphan’, die in de avond om de tien seconden met een andere kleur belicht werd waardoor de tempel ook anders kleurde, best grappig om te zien.
Op zondag de 24e was er nog een markt met nog zo’n originele naam: de ‘Sunday Walking Market’. Deze markt bevond zich haast bij ons voor de deur dus hoefden we gelukkig niet zo ver te walken. Tijdens deze markt begon het ook voor het eerst behoorlijk te plenzen, wat op dat moment een best welkome verkoeling was. Wel sneu voor die marktkooplieden, zij moesten hun boeltje opdoeken of af zien te dekken, maar er was natuurlijk al gauw bijna niemand meer op straat. Wij bezochten nog maar eens een tempel, de ‘Wat Chedi Luang’, daar hoorden we een monnik de klok luiden maar we wisten niet waar de klepel hing.
Het slechte weer hield helaas aan, en hoewel het op maandag 25 januari vrij droog bleef, was het met 15 graden wel erg koud voor Thaise begrippen. Zelfs wij vonden het behoorlijk fris, maar de Thai maakten het wel heel bont door de handschoenen en sjaals van stal te halen, niets gewend die mietjes. Met dit typische Nederlandse weer besloten wij dan ook maar een oer-Hollands fietstochtje te maken. Wederom zonder fatsoenlijke kaart en dit keer ook zonder een nadrukkelijk doel voor ogen gingen we op pad. Na een kilometer maakten we alweer rechtsomkeert, Jos’ fiets had een behoorlijke slag in het wiel. De reservefiets maakte met een loszittende trapas ook geen verpletterende indruk en ook dit keer was driemaal dan uiteindelijk scheepsrecht.
Het Thaise verkeer was voor Tessa (die nog niet achter het stuur van een scooter heeft gezeten) nog even wennen, ze ging (geheel op z’n Nederlands) aan de rechterkant van de weg rijden terwijl hier iedereen natuurlijk links rijdt. Sowieso is het rijden op een fiets hier geen groot succes aangezien bijna niemand het doet, er dus geen speciale fietspaden zijn, en de overige weggebruikers ook weinig rekening met je houden. Wij stugge Hollanders hielden ons echter groot en trotseerden het weer en verkeer, totdat we uiteindelijk hopeloos verdwaalden en bij een soort van snelweg aanbelanden. Hier kon en mocht je gewoon met de fiets op, maar dat leek ons toch een brug te ver. Het was helaas wel de weg over de enige brug over de rivier in de omgeving en er zat niets anders op dan om een heel stuk terug te moeten. Via veel omzwervingen kwamen we bij de ‘Warorot Market’, nog een markt, daar hadden we er nog niet genoeg van gezien. Na het rondlopen op deze markt met veel karakter, aldus Tessa, belandden we van de regen in de drup op de ‘Tonlamyai Market’. “Wat heb je al die zeven weken gedaan in Thailand?” vragen de mensen straks als we weer thuis zijn. “Nou, vooral veel en doelloos over markten gesjouwd (met karakter)”, hebben we wel een origineel verhaal, dat dan weer wel.
’s Avonds bezochten we het Ladyboy Cabaret bij de ‘Anusarn Market’ (het wordt wel heel ernstig met die markten nu). Dit was een zeer vermakelijke voorstelling van knap als vrouw verklede mannen die helaas, net als Tessa, ook een oogje hadden op Jos. Gelukkig was Jos niet de enige jongen die in de smaak viel en was er een ander die door een ladyboy op het podium op een lapdance werd getrakteerd waarbij zijn shirt werd uitgetrokken. Het was een hele gezellige avond waarbij je de ongemakkelijkheid die we in het begin ervoeren even van je af moest gooien om behoorlijk te kunnen lachen.
Vandaag, dinsdag 26 januari, was een waardeloze dag die letterlijk in het water is gevallen. Regen, regen, en nog eens regen, en met 15 graden ook nog koud. Natuurlijk kennen ze hier alleen maar ventilators en airconditioning en hebben ze van een verwarming nog nooit gehoord. We hebben daarom vrij weinig gedaan behalve dan het globaal uitzoeken van onze bestemmingen na zaterdag, wanneer we het vliegtuig naar het (hopelijk zonnige) zuiden pakken!
We hebben nog een paar dagen te gaan hier in de roos van het noorden, de vooruitzichten voor wat betreft het weer zijn gelukkig wat beter, dat komt goed uit want we willen nog genoeg dingen zien en doen in de omgeving! Tot gauw maar weer!

Link naar filmpje van het ziplinen (uploaden via deze site gaat heel langzaam)

Link naar een filmpje over de ladyboys (kijken op eigen risico)

• 26 Januari 2016 - 19:11

Herma:

Weer genoten van jullie "love" story :). Misschien is een kaart volgende keer toch wel handig. Blijf lekker genieten, Tarzan en Jane. Knuffel en dikke kus van een Gramsberger aap.

• 26 Januari 2016 - 19:38

EP:

Hoi Jos en Tessa,

Dus daar werd ik zaterdag wakker van, ik dacht al dat ik Tessa hoorde gillen, dit verklaard alles.
    Zonder dollen een mooi verslag en hele mooie foto's en filmpjes vooral die foto van Tessa bij de waterval ( wat een knapperd )
    Als de rest ook zo verloopt als de start zijn wij en ik denk jullie ook tevreden.
    Het ga jullie goed en laat ons lekker meegenieten.

• 26 Januari 2016 - 19:43

Gerrit:

Wat toch is een markt met karakter? Mooi kabelbaanfilmpje en opnieuw een voortreffelijk verhaal.

• 28 Januari 2016 - 17:00

Ine:

Mooi verhaal Jos en Tessa! En dat filmpje van het ziplinen is ook supergaaf. Lijkt mij ook wel wat :)

• 31 Januari 2016 - 21:58

Tonny:

Hoi Tess en Jossie
    En ja hoor zelfs ik had vandaag even tijd (gemaakt) om jullie avonturenverhalen te lezen.
    Tjonge jonge jonge het is haast nog mooier da werken bij cowboy en indianen.
    Geweldig mooie verhalen om te lezen, leuke fotos ook van Jos bij en met zijn waterval, het wordt nog wel een keer een grote vent.
    Oké geniet ervan.
    Het lijkt heel lang maar het is zo weer voorbij.
    Dus genieten,genieten.
    Ik zag je naam alweer op een rooster staan. Ha ha.
    Veel plezier groetjes en pas goed op elkaar.
    Doei Doei
    Tonny

• 02 Februari 2016 - 19:36

Marja:

Wat is dat toch, mannen en de markt?, of geldt dat alleen voor mijn mannen?

groet en kus van mij